Politik
Lokaliseringen av en bas för de tre ambulanshelikoptrarna och räddningsbilarna är i första hand en praktisk och ekonomisk fråga. Eller, den borde i alla fall vara det. Ur båda dessa perspektiv är det i särklass bäst att placera helikoptern på en flygplats. Det är även slutsatsen i Region Stockholms stora utredning. Men tyvärr har helikopterverksamheten även blivit politik.
Att bygga en ny helikopterbas är inte bara förenat med svårigheter att hitta en bra lokalisering, det är även dyrt. I slutänden skulle en ny helikopterbas kosta i storleksordningen en halv miljard kronor.
Foto: Bengt Berglund
Alla regionens kommunpolitiker vill gärna se att en ny helikopterbas byggs i just deras kommun, men i Värmdö har helikoptern blivit en politisk symbolfråga. Den kallas ofta ”skärgårdshelikoptern” och omges av ett romantiskt skimmer som för tankarna till tv-serien Skärgårdsdoktorn.
När helikoptern tvingades flytta från Mölnvik 2017 var det en stor politisk förlust för kommunledningen, som genast satsade sin prestige i att den skulle “komma hem” till Mölnvik igen. Den dåvarande oppositionen menade att det skulle vara “ett svek” om inte helikoptern kom tillbaka till Värmdö. I strid med fakta har det till och med antytts att fler skärgårdsbor skulle dö om helikoptern placeras någon annanstans. “Värmdöborna älskar sin helikopter” sa en kommunpolitiker, troligen sanningsenligt men glömsk av att det är regionens helikopter – inte Värmdöbornas.
När Värmdös dåvarande kommunledning drev frågan om en etablering i Värmdö fick de stöd från sina partikamrater i regionen. År 2017 undertecknade Deshira Flankör och Iréne Svenonius en avsiktsförklaring om att helikoptern skulle placeras i Värmdö senast i september 2020, trots att landstinget då höll på att utreda vad som är den bästa placeringen i regionen.
När det 2018 stod klart att en återflytt till Mölnvik är utesluten letade kommunen fram gamla utredningar med alternativa platser, bland andra Tjustvik.
När regionens stora utredning kom hösten 2019 visade den tydligt att Tjustvik inte var något särskilt bra alternativ. Den förordade en lokalisering till Bromma flygplats och i andra och tredje hand till Ullna i Österåker eller Mellingeholm söder om Norrtälje. Regionen beslutade i maj 2021 att basen skulle byggas på arrenderad mark i Ullna, men ganska snart uppstod skiljaktigheter om arrendets villkor och regionen backade från beslutet.
Nu är den populistiska karusellen igång igen och helikopterromantikerna vädrar morgonluft.